מה הקשר בין חנוכה לחינוך?

שלום לכולם וכולן 🔥

אשתף אתכם בסיכום קצר של דברי הרב דן לוינסון בכנס הכנה לחנוכה של נהר-דעה.

כמו שלמדנו כבר, אחד העקרונות החשובים אצל רבינו הוא היכולת להתחיל מחדש.
חנוכה לשון חינוך. החינוך הוא בעצם הלימוד הכי ראשוני של כולנו, ההתחלה שבה אנחנו מתחנכים להתנהג כמו אנשים בעלי דעת, אנשים גדולים.
העניין הוא, שזה שאנחנו גדלים בגיל, זה לא אומר שגדלנו המון בדעתנו. ועל כן, אנחנו צריכים להסתכל על עצמנו לפעמים כמו קטן שזה עתה מתחנך לראשונה. אז הוא לומד לעשות את הדברים הראויים, אבל בין לבין הוא הולך ועושה שטויות, מעשי ילדות ונערות, בגלל שדעתו עוד לא הגיע לשלימותה כראוי.
כך גם אנחנו. חנוכה מזכיר לנו שעל אף שגדלנו, אנחנו עדיין מנסים להתחנך, ואנחנו נופלים ועושים שטויות בין לבין. אבל כל תנועה כזו של נסיון להתחנך, לגדול בדעת, היא תנועה חשובה ויקרה מאד מאד ואסור לזלזל בה.

וכך זה מובא בלשון רבי נתן:
עַל-כֵּן נִקְרָא חֲנֻכָּה כִּי עַל-יְדֵי בְּחִינָה זֹאת דַּיְקָא מִתְחַנְּכִין בַּעֲבוֹדַת ה‘ כַּנַּ”ל, כִּי כָּל הַטּוֹב שֶׁהָאָדָם עוֹשֶׂה בִּימֵי קַטְנוּתוֹ, דְּהַיְנוּ כָּל זְמַן שֶׁאֵינוֹ זוֹכֶה לְדַעַת שָׁלֵם לַעֲבוֹדַת ה’ יִתְבָּרַךְ כָּרָאוּי, שֶׁאָז אֲפִילּוּ אִם הוּא גָּדוֹל בְּשָׁנִים נִקְרָא קָטָן מֵחֲמַת קַטְנוּת הַדַּעַת. וְכָל הָעֲבוֹדָה שֶׁבְּיָמִים אֵלּוּ אַף-עַל-פִּי שֶׁאֵין לָהּ שְׁלֵמוּת גָּמוּר, אַף-עַל-פִּי-כֵן הוּא טוֹבָה וִיקָרָה מְאֹד אֵצֶל ה’ יִתְבָּרַךְ, כִּי כָּל הָעֲבוֹדָה הַזֹּאת הִיא בְּחִינַת חִנּוּךְ מַמָּשׁ כְּמוֹ שֶׁמְּחַנְּכִין אֶת הַקָּטָן שֶׁיֹּאמַר אֵיזֶה בְּרָכָה וְיִהְיֶה לָבוּשׁ בְּצִיצִית וְכוּ’,
וְכָל שְׁאָר עִנְיְנֵי חִנּוּךְ הַקְּטַנִּים שֶׁהוּא מִצְוָה גְּדוֹלָה מְאֹד, אַף-עַל-פִּי שֶׁהַקָּטָן עוֹשֶׂה אַחַר כָּךְ מַעֲשֵׂה נַעֲרוּת וְקַטְנוּת, אַף-עַל-פִּי-כֵן כָּל תְּנוּעָה וּתְנוּעָה שֶׁהוּא צִיֵּת אֶת אָבִיו יָקָר מְאֹד בְּעֵינֵי אָבִיו וּבְעֵינֵי ה’ יִתְבָּרַךְ, מֵחֲמַת שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה הוּא מִתְחַנֵּךְ בַּעֲבוֹדַת ה’ יִתְבָּרַךְ, כְּמוֹ כֵן הוּא מַמָּשׁ אֲפִילּוּ בְּאָדָם גָּדוֹל כָּל זְמַן שֶׁאֵינוֹ זוֹכֶה לַשְּׁלֵמוּת הָרָאוּי, אֲפִילּוּ אִם הוּא רָחוֹק כְּמוֹ שֶׁהוּא רָחוֹק, אַף-עַל-פִּי-כֵן כָּל נְקֻדָּה וּתְנוּעָה שֶׁל הַקְּדֻשָּׁה יְקָרָה מְאֹד, כִּי הוּא בְּחִינַת חִנּוּךְ. וְעִקַּר הַחִנּוּךְ עַל-יְדֵי הַהוֹדָאָה עַל הֶעָבָר שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה מִתְחַזֵּק לִצְעֹק לְהַבָּא כַּנַּ”ל. וְעַל-כֵּן נִקְרָא חֲנֻכָּה וְכַנַּ”ל:
(ליקוטי הלכות יורה דעה ב – הִלְכוֹת כִּלְאֵי בְּהֵמָה הֲלָכָה ד)

חנוכה שמח חברים 🔥