ישמחו השמים ותגל הארץ (ר”ח אלול)

“ועיקר חיי האדם היא השמחה” (אוצר המכתבים, הרב יוסף משאש).

ר”ח אלול ממש בפתח, והנה מתחילים את כל הסאגה העמוסה לעייפה שמתחדשת בכל שנה. אני חושב שלמרבית האנשים חודש אלול עם כובד הראש וכובד הנפש המתלווים אליו לא תמיד באים בטוב. כמו שאומר יוסף בסרט האושפיזין :”נפלת עלינו כבד משה”.
למי באמת יש כוח לכל רגשות האשמה האלה, להיזכר בדברים הרעים שעשיתי? מי נהנה להרגיש רע עם עצמו? מי אוהב לפשפש במעשיו ולמצוא שם מעשים ומחשבות רקובים ומסריחים? ובכן, מסתבר שלא מעט אנשים עושים את זה. משום מה יש לנו איזו תפיסה שפסטיבל הכבדות הרגשית והמלנכוליה המצפונית הזו היא איזה משהו שמזכך את הנפש וגואל אותנו מייסורים לקראת השנה החדשה. בתכלס, מי מאיתנו לא משתשעשע בהצטלבות ומיסה מדי כמה זמן?

בשנים האחרונות החלטתי להפסיק עם הדחפים המרטיריים שלי, ולחפש חזרה בתשובה עם מנגינה קצת אחרת. שמעתי מהרב שוקי פרידמן שנה שעברה אבחנה יפה על הפסוקים של ‘לכו נרננה’ מתוך קבלת השבת. שם יש אופציה לעמוד במשפט ממקום הרבה יותר מרנין ומאיר פנים. השמים והארץ, וכל הבריאה כולה מקפצת מרוב שמחה לקראת המשפט:

“יִשְׂמְחוּ הַשָּׁמַיִם וְתָגֵל הָאָרֶץ יִרְעַם הַיָּם וּמְלֹאוֹ.
יַעֲלֹז שָׂדַי וְכָל אֲשֶׁר בּוֹ אָז יְרַנְּנוּ כָּל עֲצֵי יָעַר.
לִפְנֵי ה’ כִּי בָא כִּי בָא לִשְׁפֹּט הָאָרֶץ
יִשְׁפֹּט תֵּבֵל בְּצֶדֶק וְעַמִּים בֶּאֱמוּנָתוֹ.”

אז איך עושים את כל זה מתוך שמחה באמת? כמה עמוק אנחנו שקועים בתוך ההרגלים הללו?
האמת שאין לי עדיין תשובה מוחצת, אבל אני כן יודע שאני מבקש את הדבר הזה בכל מאודי. אחד הדברים שיכולים לעזור הוא שינוי השפה משפה שלילית לשפה חיובית, שפה של שפע. במקום להגיד לעצמי “אני לא מספיק טוב בזה, אני צריך לשנות את זה, לא הייתי בסדר”, אפשר לומר “היום אני כאן, זה כבר מקום אחר ביחס לשנה שעברה, היום אני משתוקק להתקדם עוד ולהגיע למקום חדש שעוד לא הייתי בו”. לעורר מתוך כך את הסקרנות ואת התשוקה להתחדש. אחד היסודות העיקריים שעליהם נברא העולם הוא הרצון, כך פותח הרמח”ל את ספרו קל”ח פתחי חכמה. אף אחד מאיתנו לא אוהב לעשות דברים רק כי הוא צריך. הרצון הוא כוח פנימי שיכול להחיות אותנו מבפנים, להעניק לנו חיוניות ודרייב להתקדם ולהשתנות, ממקום של רצון, ולא ממקום של הכרח וכפייה. המקומות בהם אנחנו מרגישים חוסר פנימי וריקנות, הם מקומות בהם קיים העדר רצון פנימי.

“עיני כל אליך ישברו ואתה נותן להם את אכלם בעיתו
פותח את ידיך ומשביע לכל חי רצון”.

חודש אלול שמח!!!
14191938_10154594676280815_869624887185881511_n