כל העולם אצלי

איך מה שקורה בעולם הוא השתקפות של הפנימיות שלי ולהיפך?
כָּל הָעוֹלָם מָלֵא מַחֲלוֹקוֹת. הֵן בֵּין אֻמּוֹת הָעוֹלָם וְכֵן בְּכָל עִיר וָעִיר. וְכֵן בְּכָל בַּיִת וּבַיִת, בֵּין הַשְּׁכֵנִים וּבֵין כָּל אֶחָד עִם אִשְׁתּוֹ וּבְנֵי בֵיתוֹ וּמְשָׁרְתָיו וּבָנָיו.
וְדַע, שֶׁהַכֹּל אֶחָד.שֶׁהַמַּחֲלֹקֶת שֶׁבִּפְרָטִיּוּת בֵּין אִישׁ וּבֵיתוֹ וְכַיּוֹצֵא כַּנַּ”ל הוּא גַּם־כֵּן מַמָּשׁ הַמַּחֲלֹקֶת שֶׁבֵּין הַמְּלָכִים וְהָאֻמּוֹת. כִּי כָּל אֶחָד מֵאַנְשֵׁי בֵּיתוֹ, הוּא בְּחִינַת אֻמָּה מְיֻחֶדֶת וְהֵם מִתְגָּרִין זֶה עִם זֶה.

יש פה שתי הנחות: 1. העולם מלא במחלוקות. 2.הכל אחד. הדינמיקה בין בני הבית, זהה לדינמיקה בין ערים, ואומות וכו’.

כִּי הָאָדָם בְּעַצְמוֹ הוּא עוֹלָם קָטָן, וְנִכְלָל בּוֹ כָּל הָעוֹלָם וּמְלוֹאוֹ.
וְעַל־כֵּן לִפְעָמִים כְּשֶׁאֶחָד יוֹשֵׁב לְבַדּוֹ בַּיַּעַר יָכוֹל לִהְיוֹת שֶׁיִּהְיֶה נַעֲשֶׂה מְשֻׁגָּע. וְזֶה נַעֲשֶׂה מֵחֲמַת שֶׁהוּא לְבַדּוֹ וְנִכְלָלִין בּוֹ לְבַד כָּל הָאֻמּוֹת, וְהֵם מִתְגָּרִין זֶה בָּזֶה. וּמֵחֲמַת זֶה יָכוֹל לְהִשְׁתַּגֵּעַ לְגַמְרֵי מֵחֲמַת הִתְהַפְּכוּת הַדֵּעוֹת שֶׁבּוֹ.

הכוחות המנוגדים פועלים בעולם. זו המציאות. והם גם מתנגחים ורבים אחד עם השני. אותם כוחות מתלבשים בכל מיני הופעות בעולם. זה יכול להיות בין אומות, זה יכול להיות בין בני הבית, וזה קורה גם בתוך כל אדם פנימה. מחלוקת פנימית. ולכן, אם אני לבדי ואני לא יודע איך לנהל את המרחב הפנימי שלי, אני באמת יכול להשתגע (זו הסיבה שרובינו שולפים פלאפון במצבים של לבד. להשתיק את הקולות האלו)

ושימו לב למשפט הבא:
אֲבָל כְּשֶׁהוּא בְּיִשּׁוּב בֵּין אֲנָשִׁים יֵשׁ מָקוֹם לְהַמִּלְחָמָה לְהִתְפַּשֵּׁט בְּכָל אֶחָד מֵהַבְּנֵי בַיִת אוֹ בֵּין הַשְּׁכֵנִים.

רבינו אומר דבר מדהים – כשאני לא מצליח לעשות שלום פנימי בין אותן קולות, ויש לידי אנשים, המחלקות הפנימית שלי מושלכת על הסביבה. פתאום מי שגר איתי בבית או לידי, הוא ביטוי של אחד הקולות הפנימיים שאני לא מצליח ליישב בתוכי.

אתם קולטים את זה?
זה מדהים ומטורף.

השורה התחתונה היא כזו (לעניות דעתי) – גזרתי משפט מתחילת השיחה ואסיים איתו:
וְאֵין מִי שֶׁיָּשִׂים עַל לִבּוֹ הַתַּכְלִית – שֶׁבְּכָל יוֹם וָיוֹם הָאָדָם מֵת, כִּי הַיּוֹם שֶׁעָבַר לֹא יִהְיֶה עוֹד, וּבְכָל יוֹם הוּא מִתְקָרֵב לַמִּיתָה.
אני מרגיש שרבינו אומר לנו פה – תפסיקו להתעסק עם המחלוקות עצמן. זה לא העניין האמיתי! יש תכלית לעולם, יש תכלית למציאות שלנו כאן. המחלוקות מסיטות אותנו מהתכלית האמיתית.

לקריאת כל השיחה בשיחות הר”ן עז’

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.