×İתיקה ודיבור – רא×İ ×”×İנה ויום כיפור

ברא×İ ×”×İנה אנחנו ×İותקים.
ביום כיפור אנחנו ×İופכים את ליבנו.

רא×İ ×”×İנה הוא חג ה×İופר. ה×İופר ק×Ĥהו האחד ×Ĥר, וק×Ĥהו האחר רחב בבחינת “מן המ×Ĥר קראתי יה, ענני במרחב יה”. ניתן לומר ×İע×İרת הימים בין כ×Ħה לע×İור דומים למבנה ה×İופר, רא×İ ×”×İנה הוא ה×Ĥד ה×Ĥר, ויום כיפור הוא ה×Ĥד הרחב (ואפ×İר להו×Ħיף אחרי יום כיפור את ההתרחבות היותר גדולה ×İל רווחה ו×İמחה ×İל ×Ħוכות ו×İמחת תורה).

כ×İהייתי באומן, רב אחד אמר דבר תורה ק×Ĥר לפני התקיעות מתוך ליקוטי הלכות אורח חיים חלק א’, הלכות רא×İ ×”×İנה, הלכה ד’, אות ב’:

“וְזÖĥה ×İÖĥׁאָ×ĦְרוÖĵ חֲכָמֵינוÖĵ זַ”ל לְהַזְכִÖĵיר ×İׁוÖĵם וִדÖĵוÖĵי ×İÖĥׁל חֲטָאִים בְÖĵרÖıא×İׁ הַ×İÖ¸Öĵׁנָה….וÖĵמִתÖıÖĵקÖĥ×£ הַדִÖĵין אָז אָ×ĦוÖĵר לְהַזְכִÖĵיר ×İׁוÖĵם חֵטְא וְעָוÖıן ×İÖĥׁלÖıÖĵא יִתְגַÖĵבֵÖĵר יוÖıתֵר חַ×Ħ וְ×İָׁלוÖıם, וְכַנַÖĵ”ל, כִÖĵי אָז הוÖĵא ×”Ö·×ŞÖ°×—Ö¸×œÖ·×Ş הַתְÖĵ×İׁוÖĵבָה כַÖĵ× Ö·Öĵ”ל…בְÖĵרÖıא×İׁ הַ×İÖ¸Öĵׁנָה ×Ĥְרִיכִין לִדÖĵוÖıם וְלִ×İְׁתÖıÖĵק וְלִבְלִי לְהַרְבÖĵוÖıת בְÖĵדִבÖĵוÖĵר (כְÖĵמוÖı ×İÖĥׁכָÖĵתַב רַבֵÖĵנוÖĵ זִכְרוÖıנוÖı לִבְרָכָה בְÖĵמָקוÖıם אַחֵר), וַאֲפִלÖĵוÖĵ הַחֲטָאִים אָ×ĦוÖĵר לְהַזְכִÖĵיר כַÖĵ× Ö·Öĵ”ל. וְזÖĥה בְÖĵחִינַת דÖıÖĵם לַה’, וְזÖĥה בְÖĵחִינַת תְÖĵקִיעַת ×İׁוÖıפָר, ×İÖĥׁהוÖĵא בְÖĵחִינַת תְÖĵ×İׁוÖĵבָה, זÖĥה בְÖĵחִינַת דÖıÖĵם לה’, כִÖĵי אֵין לָנוÖĵ פÖĥÖĵה לְהָ×İִׁיב וְאִי אÖĥפְ×İָׁר לָנוÖĵ לְדַבֵÖĵר ×İׁוÖĵם דִÖĵבÖĵוÖĵר לְבַקֵÖĵ×İׁ מִלְÖĵפָנָיו ×˘Ö·×œ חֲטָאֵינוÖĵ, רַק אָנוÖĵ קוÖıרְאִים אֵלָיו יִתְבָÖĵרַךְ בְÖĵקוÖıל לְבַד בְÖĵלִי דִÖĵבÖĵוÖĵר בִÖĵבְחִינַת מִמַÖĵ×˘Ö²×žÖ·×§Ö´Öĵים קְרָאתִיךָ ה’ – מֵעÖğמְקֵי דְÖĵלִבָÖĵא. וְזÖĥה בְÖĵחִינַת קוÖıל הַ×İÖĵׁוÖıפָר, בְÖĵחִינַת מִן הַמֵÖĵ×Ĥַר קָרָאתִי י”ק. כִÖĵי בִÖĵ×ŞÖ°×—Ö´×œÖ·Öĵת הַתְÖĵ×İׁוÖĵבָה ×İÖĥׁאָז אִי אÖĥפְ×İָׁר לְדַבֵÖĵר ×İׁוÖĵם דִÖĵבÖĵוÖĵר כַÖĵ× Ö·Öĵ”ל וÖĵ×Ĥְרִיכִין רַק לִדÖĵוÖıם וְלִ×İְׁתÖıÖĵק כַÖĵ× Ö·Öĵ”ל, אָז קוÖıרְאִין אֵלָיו יִתְבָÖĵרַךְ רַק בְÖĵקוÖıל לְבַד.”

ברא×İ ×”×İנה אין וידוי דברים. לא מבק×İים ×Ħליחה, ולא מתחרטים, רק ממליכים את ה×İם בעולם. אבל למי ×İ×İם לב בין ×Ħדרת תקיעות לחברתה, י×İ × ×•×Ħח ×İל וידוי ב×Ħידור ×İכתוב ×İ×Ĥריך רק להרהר בו בלי להגיד אותו בפה. כלומר – ל×İתוק אותו. אני לא יודע איפה הייתי 29 ×İנים ברא×İ ×”×İנה עד ×İקלטתי את הקטע הזה, אבל וואללה זה ×”×˘×™×£ אותי.

אחד העקרונות הח×İובים ביותר ביח×Ħים בין אי×İיים ×İאנחנו לומדים מחז”ל הוא ×İאי אפ×İר לנ×Ħות לר×Ĥות אדם ב×İעת כע×Ħו. למה? כי הדם ×İלו חם. הפנים ×İלו ×Ĥמודים מדי לחלון הראווה ×İממנו הוא רואה את ה×Ħיטוא×Ĥיה עליה הוא נאבק. ×Ĥריך לחכות להתקררות כדי לפיי×Ħ ולר×Ĥות. ככה העולם בנוי.

כך גם בעולם הת×İובה. ר’ נחמן מלמד אותנו בתורה ו’ המפור×Ħמת ×İכדי לע×İות ת×İובה קודם אדם ×Ĥריך ×İ”×™×İמע בזיונו וידום”. תמיד רואים את זה ב×Ħרטים ×İכ×İאחד מבני הזוג מגלה ×İבן הזוג ה×İני בגד, הם י×İר יגידו “זה לא מה ×İאתה חו×İב”. ב×Ħיטוא×Ĥיות האלה, כל דיבור ×İאתה מו×Ħיף, אתה רק מרחיק את ע×Ĥמך עוד ועוד. ×İם זה מקום ה×İתיקה, ההתבוננות, ההכלה, ההבנה ×İטעיתי והיכולת ×İלי להיות נוכח ×İם לכמה רגעים, לפני ×İאני מ×Ħביר את ע×Ĥמי למי×İהו. אחר כך ב×İלב ה×İני, אפ×İר לתמלל את החטא, את ה×Ħיטוא×Ĥיה, ולע×İות ת×İובה על הת×İובה הרא×İונה. ת×İובה ×İל דיבור על ת×İובת ה×İתיקה.

זה מזכיר לי את ה×İיר:
“איך ×İיר נולד? כמו תינוק, בהתחלה זה כואב, אחר יו×Ĥא החו×Ĥה – וכולם ×İמחים”

×İנדע ל×İורר את ×İיר הת×İובה ×İלנו מתוך ×İמחה,
×İנדע ל×İתוק מתי ×İ×Ĥריך, ולדבר מתי ×İ×Ĥריך,
×İנהפוך את התורות הללו לתפילות
×İיבקעו ×İערי ×İמים לגאולה פרטית וכללית

כתיבת תגובה

האימייל לא יו×Ĥג באתר. ×İדות החובה מ×Ħומנים *

אתר זה עו×İה ×İימו×İ ×‘××§×™×–×ž×˜ למניעת הודעות זבל. לח×Ĥו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה ×İלכם מעובדים.