לתשובה שני היבטים הפוכים (הרב שג”ר)

ראש חודש אלול 2014

“לב טהור ברא לי אלוקים ורוח נכון חדש בקרבי”

איזה זמן של חסד. זמן מיוחד. זמן שאין בשום מקום אחר בשום תרבות אחרת. זה רק שלנו היהודים. צריך להגיד תודה, להודות…זה מה יהודים עושים.
יש כל כך הרבה דברים ללמוד ולהכיר באלול. אני אפתח היום את ראש חודש בכמיהה להתחדשות, לאותנטיות, לחזרה אל המקום התמים הפשוט, הנוגע והאישי. מקום שבו הביקורת העצמית לא מכבידה ותוקעת אלא מייצרת מצע לבירור של התחדשות.
אני מביא קטע קצר מתוך ההקדמה לספר “שובי נפשי” של הרב שג”ר.
שנשכיל ליישם.
“לתשובה שני היבטים הפוכים.
מחד – “דע כי תשובה היא לשוב אל הדבר למקום שניטל משם….” (ליקוטי מוהר”ן קמא, לה) התשובה היא חזרה להתחלה. אדם חי את חייו; כשהיה צעיר היו לו חלומות, אידיאלים מחשבות ותקוות. במרוצת השנים נתכסו הללו באבק של שיכחה. כמו ב’ספיח’ של ביאליק, הוא עדיין שוכב אי שם על גדות הנהר, אע”פ שהתרחק ממנו. התשובה היא חזרה למקור, למקוריות האותנטית שממנה ניטל. להיות מה שהוא אמור היה להיות.
מאידך, כך מסביר ר”נ בהמשך התורה שם, היא גם חידוש, באמצעותה מתחדשת הנשמה.
קווי המיתאר של התשובה ברורים: אותנטיות, התחדשות, תחייה והיות להוויה. המובן של מילים גבוהות אלו די פשוט, ונוכל לתארו בקלות.
האם אנו חיים כפי שאמנם היינו רוצים לחיות?
כל אחד מאיתנו מבחין שיש זמנים, אירועים, חוויות שמלאים חיות ויופי , ולעומתם זמנים של יובש ‘אשר אין בהם חפץ’. פעמים אנו חיים יותר, ופעמים מתדרדרים לריקנות, בנאליות חוסר טעם ומשמעות. ישנם מילים, רעיונות, אמיתות המעוררים בנו תחושה חזקה ומשמעותית של המציאות, שמלהיבים אותנו וממלאים אותנו בשמחה וטעם. התחדשות ותחייה בהקשר זה, פירושם להתקשר לאותה מלאוּת, לחיות באופן אינטנסיבי יותר ועמוק, כפי שראוי שנחיה, וכפי שפעם העזנו לחלום..”